Föreningens ABC

Vår del av Hjorthagen kallas för Abessinien eller Abbis. Namnet myntades när husen byggdes och den leriga byggarbetsplatsen påminde om det pågående kriget i Abessinien, dagens Etiopien.

Andrahandsupplåtelse

Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand måste du ha styrelsens tillstånd. Sök tillstånd i god tid. I enlighet med gällande lagstiftning och stadgar tar föreningen ut en avgift för andrahandsupplåtelse. Avgiften beräknas som 10% av gällande prisbasbelopp per år, och ligger under 2022 på ca 403 kr per påbörjad månad. Avgiften för hela den beviljade uthyrningsperioden faktureras i förväg. Styrelsen beviljar andrahandsuthyrning för max ett år åt gången.

Använd blankett Ansökan om andrahandsupplåtelse och ange där föreningens lägenhetsnummer (1-3 siffror).

För mer information se föreningens riktlinjer Riktlinjer andrahandsupplåtelse .

Arkitektur

Husen är typiska för den tidiga svenska funktionalismen. De ritades av arkitekt Hakon Ahlberg och byggdes 1932-37. Konstruktionsmetoden med prefabricerade bjälklageselement av betong var ny på 30 talet. Det kan vara bra att veta att husen har tunna väggar. Speciellt trapphusen är som trummor, varifrån ljud fortplantas in i lägenheterna.
Husens fasader är K-märkta och husen närmast Gärdet klassade som riksintresse att bevara.
Vår förening omfattar de tre husen längs Ahlsellvägen, de två vid Wenströmsvägen och det röda vid Älvkarleövägen – nummer 22-26. Vi har 130 lägenheter och 5 uthyrda lokaler.
Förutom vår förening finns bostadsrättsföreningarna Hjorthagshus och Värtahus.

Bredband/TV

Föreningen har ett gruppavtal med Tele2 där basutbud av TV-kanaler och bredband 100/10 erbjuds alla medlemmar utan kostnad.

Cykel- och barnvagnsrum

Finns på varje gata.

El

Föreningen har inget gemensamt gruppavtal för el. Varje medlem tecknar eget avtal med valfri el-leverantör samt med Ellevio som elnätsleverantör.

Gas

Varje medlem tecknar eget avtal med Stockholm Gas AB.

Gatunamn

Ahlsellvägen är uppkallad efter Adolf Ahsell, överingenjör vid Stockholms stad gasverk i slutet på 1800-talet. Wenströmsvägen är uppkallad efter Jonas Wenström, pionjär och uppfinnare inom elektroteknik, inom områdena växelström och trefassystemet. Älvkarleön ligger i Dalälvens utlopp, mellan Lanforsen och Untrafallen, där det anlades kraftverk i början på 1900-talet, det förra av Sandvikens Jernverk, det senare av Stockholms stad.

Grill

Föreningen tillhandahåller två grillar som medlemmarna kan nyttja. Bokningslistor finns i hobbyrummet vid Wenströmvägen. I duschparken alldeles intill ligger en grillplats. Sommartid finns det utemöbler. Tändvätska och grillkol får du ha med dig. Rengör grillen och ställ in den när du lämna grillplatsen.

Fastighetsskötsel

Fastighetsskötsel sköts av Adfingo Fastighetsservice. Kenneth från Adfingo kommer hit på onsdagar, kollar trappuppgångar och källargångar, byter glödlampor och gör mindre reparationer.

Städning, gräsklippning och snöröjning sköts av leverantörer. För att snöröjningen ska fungera mellan deras besök måste vi hjälpas åt. Skyffel och sopkvast står i trappuppgången.

Hemförsäkring

Du rekommenderas teckna bostadsrättstillägg i din hemförsäkring. Vid exempelvis vattenskada kan bostadsrättstillägget ersätta delar som inte föreningens fastighetsförsäkring kan ersätta.

Hobbylokalen

Lokalen ligger intill Wenströmsvägen 10. Nyckeln är densamma som till tvättstugan. I hobbylokalen kan du laga saker, snickra och måla. Torrslipning med maskin i lokalen är inte tillåten då det dammar ned allt. Slipning görs utomhus. Hobbylokalen är inte avsedd för förvaring av grejer.

Källarförråd

Vissa källarförråd har patentlås för att man med huvudnyckeln ska kunna stänga av vattnet vid behov. Om du har ett sådant lås, se till att avstängningskranarna är åtkomliga.

Namnskylt

För att det skall vara enhetligt på alla dörrar i föreningen så är det en original version av namnskylt som gäller. Har du inte redan en namnskylt, beställer
du din via styrelsen.  Kontakta styrelsen via mail: hjorthagshojden@hotmail.com ; Ange ditt namn, adress, medlemsnr, telefonnummer och det namn som du/ni önskar på skylten.

Sopor

På varje gata finns soptunnor för hushållssopor. Soptunnorna är små, därför är det extra viktigt att tidningar, kartong, glas, plast och metall lämnas i återvinningsstation utanför T-baneuppgången. Vi har inget grovsoprum i föreningen. Under en vecka, vår och höst, ställs en container för grovsopor i parken. Tills dess måste du förvara det som ska slängas i ditt eget källarkontor. Det är absolut förbjudet att ställa saker i källargångarna.

Matavfall

Bredvid soptunnorna för hushållssopor finns även kompostkärl för matavfall.
Endast stadens papperspåsar för matavfall får användas i kompostkärlen. Påsarna i brunt kraftpapper är kostnadsfria och finns att hämta i tvättstugan på Ahlsellvägen 12 eller i hobbyrummet på Wenströmsvägen 10. Papperspåsarna är endast till för användning i kompostkärlen.

Styrelsen

På årsmötet i Maj diskuteras och beslutas i frågor som påverkar allas vårt boende och vår ekonomi. Då väljs också styrelsen för bostadsrätts föreningen. Du är välkommen att under en period arbeta i styrelsen. Mellan årsmötena träffas styrelsen på första måndagen i månaden på föreningslokalen på Älvkarleövägen 24.
Styrelsemedlemmarnas namn och telefonnummer hittar du på anslagstavlan i trapphuset eller det gå också att ladda ner från den här webbsidan.

Tvättstugan

Tvättstugan ligger på Ahlsellvägen 12 och har ett digitalt bokningssystem. Varje lägenhet har en pinkod för bokningen – via skärm i tvättstugan/hemsida/app. Är du nyinflyttad ber du den tidigare ägaren efter din unika pinkod.

Tvättstugan har en A-del (tre maskiner) och en B-del (två maskiner). Tvättstugan är låst mellan 22.15–06.00. Sista passet slutar klockan 22, då maskinerna hörs i lägenheterna ovanför.